Dienstverlening in Lebbeke blijft ondermaats ondanks uitgewerkt verbeterplan

10 Maart 2025

Dienstverlening in Lebbeke blijft ondermaats ondanks uitgewerkt verbeterplan

De tevredenheid over de burgerdiensten in Lebbeke daalt, volgens de gemeentemonitor, en ligt intussen al enkele jaren onder het Vlaams gemiddelde. Beperkte openingsuren, te weinig ruimte, afspraken voor kleine administratieve zaken en een versnipperde dienstverlening zorgen voor frustraties bij inwoners. Om dit aan te pakken, liet het vorige bestuur een extern onderzoek uitvoeren naar een efficiënter dienstverleningsconcept. De conclusie was duidelijk: een modernere aanpak dringt zich op.

Het onderzoek leidde tot een concreet plan, waarbij de gemeentelijke diensten zouden verhuizen naar het Sociaal Huis. Dit nieuwe concept zou onder andere voorzien in snelbalies en backoffices, met als grote voordelen:

  • Meer openingsuren zonder extra personeel, zoals een avondopening of woensdagnamiddag.
  • Een centraal punt voor zowel sociale als burgerzaken.
  • Minder wachtrijen en een vlottere afhandeling van administratieve taken.

Het plan ligt klaar, de investeringen zijn minimaal en in ongeveer zes maanden zou de hervorming kunnen worden doorgevoerd. Bovendien maken we ons sterk dat het gemeentepersoneel achter deze verandering, omdat het de kwaliteit van de dienstverlening ten goede zou komen.

Toch kiest de huidige bestuursmeerderheid ervoor om het project niet uit te voeren. In het bestuursakkoord worden weinig concrete veranderingen vermeld, waardoor de dienstverlening grotendeels blijft zoals ze is. De nieuwe bestuursploeg zal slechts beperkte ingrepen doen, waardoor we teruggaan naar momenten zonder afspraak – met lange wachtrijen als gevolg.

Oppositiepartij Groen reageert verbolgen. “Dit bestuur is akkoord om niet akkoord te zijn,” zegt voorzitter Sam Panckoucke. “Uitstel wordt afstel en de Lebbekenaar blijft in de kou staan.”

De komende maanden zal moeten blijken of de huidige bestuursploeg alsnog bereid is om de dienstverlening te moderniseren of dat Lebbeke vasthoudt aan een ondermaats functionerend systeem. Een efficiënte en toegankelijke dienstverlening is nochtans een kerntaak van de gemeente. Elke Lebbekenaar heeft recht op een vlotte en kwaliteitsvolle service – dat zou voor het bestuur een prioriteit moeten zijn.