Gemeente Lebbeke start de zoektocht naar een private partner voor de handhaving van de blauwe zone. Eerste stap naar betalend parkeren?

18 April 2026

Gemeente Lebbeke start de zoektocht naar een private partner voor de handhaving van de blauwe zone. Eerste stap naar betalend parkeren?

Er groeit ongerustheid over deze beslissing. Wat vandaag wordt voorgesteld als “efficiëntere controle”, dreigt in werkelijkheid de deur open te zetten naar betalend parkeren in onze gemeente.

Met de inschakeling van een privaat bedrijf verandert de logica fundamenteel. Waar parkeerbeleid vandaag draait om rotatie en bereikbaarheid, dreigt het morgen gestuurd te worden door inkomsten en winst. De recente verhoging van de retributies in november past trouwens perfect in dat plaatje.
Er blijven bovendien veel vragen onbeantwoord. Welke afspraken maakt de gemeente met zo’n private partner? Wie houdt de controle in handen? En hoe transparant zal dit gebeuren?
Als er plannen zijn om over te stappen naar betalend parkeren, zeg het dan gewoon. Open, duidelijk en eerlijk. Dit zijn keuzes die een grote impact hebben op inwoners, handelaars en bezoekers. Die neem je niet in stilte, maar na een breed debat.
Wij kiezen voor een parkeerbeleid dat vertrekt vanuit leefbaarheid en toegankelijkheid, niet vanuit winstlogica. Lebbeke is geen verdienmodel.